Srowal
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Srowal

Kendini bulmaya çalışan bir site...
 
AnasayfaAnasayfa  Latest imagesLatest images  AramaArama  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  

 

 Asaf Halet Çelebi Hakkında

Aşağa gitmek 
2 posters
YazarMesaj
Peazir
Yetkili
Yetkili
Peazir


Mesaj Sayısı : 40
Kayıt tarihi : 27/03/09
Nerden : Evden:D

Asaf Halet Çelebi Hakkında Empty
MesajKonu: Asaf Halet Çelebi Hakkında   Asaf Halet Çelebi Hakkında I_icon_minitimeSalı Nis. 14, 2009 10:48 pm

Asaf Hâlet Çelebi

Asaf Halet Çelebi (27 Aralık 1907, İstanbul - 15 Ekim 1958, İstanbul),

Dahiliye Nezareti Şifre Kalemi Müdürü Mehmet Sait Halet Bey'in oğlu olan Çelebi İstanbul'da doğdu. Galatasaray Lisesi’nde 8 yıl eğitim gördü. Babasından Fransızca ve Farsça, Mevlevi Şeyhi Ahmet Remzi Dede (Akyürek) ile Rauf Yekta Bey’den musiki ve nota dersleri aldı. Kısa bir süre kaldığı Fransa'dan dönüşünde üç yıl Sanayi-i Nefise Mektebi’nde öğrenim gördü. Adliye Meslek Mektebi’nden mezun oldu.

Üsküdar Adliyesi Ceza Mahkemesi zabıt katipliği yaptı. Osmanlı Bankası, Devlet Deniz Yolları İşletmesi'nde çalıştı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü kitaplığında görevliyken yaşamını yitirdi.

Gençlik yıllarında divan edebiyatından etkilendi. Gazeller ve rubailer yazdı. 1937'den sonra serbest ölçü kullanmaya ve Batı şiirinin tekniklerine yönelmeye başladı. Yeni şiir akımının önde gelen dergilerinden Ses, Hamle, Sokak, Servet-i Fünun-Uyanış'ta ve Gün gazetesinde 1938-1941 yılları arasında ilk şiirleri yayınlandı. Bu şiirlerinde ergenlik çağına ait duygular, çocukluk, masallar ve tekerlemelerin gerçeküstü dünyası gibi temaları kullandı. “Hırsız”, “Trilobit” ve “Cüneyd” adlı şiirlerinin Fransızca çevirileriyle birlikte 45 şiirin bulunduğu He’nin (1942) ardından aynı çizgide on şiirin yer aldığı Lamelif’i (1945) yayımladı. Bütün şiirlerinin toplandığı Om Mani Padme Hum (1953), Çelebi’nin içrek ve gizemci şiirini bütünüyle gözler önüne serer. İstanbul dergisinde yayımladığı “Benim Gözümle Şiir Davası” (Temmuz-Aralık 1954) adlı altı makalede politikasını açıkladı. Ses, imge, anlam ve düşünce olarak kültürler arası ve metinler arası bir nitelik taşıyan şiirleriyle Asaf Halet, Türk şiirinde “modern gelenekçi” tavrın temsilcisi oldu.

İlk dönem eserlerinin ardından, şiirlerinde dinlerden, ideolojilerden, toplumsal olaylardan çok Anadolu-İran-Hindistan çizgisi üzerinde uzanan bir yaşamın görünümlerini sesler aracılığıyla dile getiren şair, şiirin tıpkı hayatta olduğu gibi soyut araçlarla soyut bir dünya yarattığına inandı. Kendisinden sonra gelen nesili soyut şiir anlayışının Türk Edebiyatı'ndaki ilk tanımlarını yaparak etkiledi.

Şiirlerinin yanı sıra eski edebiyat ile ilgili çalışmalarıyla da tanınan Çelebi, Hint ve Fars Edebiyatları üzerine yaptığı çalışmaları dergilerde ve kitaplarda yayınladı. Bu konuda yazdığı makalelerden biri 1949 tarihli Şadırvan Dergisi'nde bulunabilir. Ayrıca, çeşitli dergilerde yayınlanan düz yazıları ve Hint edebiyatı üzerine makalelerini Semih Güngör, Asaf Halet Çelebi incelemesiyle birlikte yayınladı.

Şiirlerinde Doğu-Batı kültürlerini bağdaştırarak, ilhamını tasavvuf ve dinler tarihinin ünlü kişilerinden, eski doğu medeniyet ve masallarından alan egzotik şiirleriyle tanınır. Kendi deyişiyle “hayatta olduğu gibi, somut malzemeyle soyut bir âlem” yaratmıştır. Bir hayal ve duygu şairi değil, intnition (sezgi) şairidir .Asaf Halet, Modern Türk Şiirinde Doğu uygarlıklarına özgü motif ve sembolleri ustalıkla kullanan şairlerin başında gelir. Onun şiirlerinde sadece İslâm düşüncesi değil,bütün olarak şark kültürü hâkimdir. Mistisizm onun aile ortamına hakim olan bir mefhumdu.Asaf Halet şiirlerinde İbrahim,Cüneyd,Mansur gibi İslam düşüncesi isimlerine de değinmiştir.

*Hâlet Çelebi’nin şiir için:

‘‘Kelimelerin bir araya gelmesinden oluşan bir büyük kelimeden başka bir şey değildir. Çünkü şiirde kelimeler müşahhas malzeme ile mücerret bir âlem oluşturur.’’ demiştir. Onun şiirini üç döneme ayırabiliriz: eski kültürümüze bağlı olarak yazdığı şiirler, garip şiirinin yaygın olduğu dönemde yazdıkları ve İslâm Tasavvufundan yararlanarak oluşturduğu şiirler.

Kitapları He(1942)
• Laleler(1943)
• Lâmelif (1945)
• Om Mani Padme Hum (1953)

Şiirlerinden Bazıları
• Adımı Unuttum
• Ayna
• Beddua
• Cüneyd
• Güneşin Işığı
• He
• İbrahim
• İstanbul'umun Dili
• Kadıncığım
• Kahkaha
• Kunâla
• Mağara
• Mariyya
• Nirvana
• Sedat
• Sen
• Sidharta
• Şamandıra Baba
• Şefkat
• Romantik Gençliğim
• Uyanıklık
• mansur

Tercümeleri:
1. Meviânâ’nın Rubaileri (1939), 2. Seçme Rubailer (1945), 3 Ömer Havyam (1954), 4. Roubayat de Mevlânâ Djelal-cMIn Roumi (Paris, 1950). Çeşitli dergi¬lerde kalan, kitap hâline getirilemeyen makaleleri de vardır.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.altinkonak.tr.cx
Canisrufus
Soldier
Soldier



Mesaj Sayısı : 7
Kayıt tarihi : 27/06/10

Asaf Halet Çelebi Hakkında Empty
MesajKonu: Geri: Asaf Halet Çelebi Hakkında   Asaf Halet Çelebi Hakkında I_icon_minitimePaz Haz. 27, 2010 10:32 am

Adam mod ama kopyala yapıştır uzmanı adete, sitenin kalitesi belli Very Happy
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Asaf Halet Çelebi Hakkında
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Srowal Puan Hakkında
» Altın Konak ve Srowal Hakkında

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Srowal :: Diğer4 :: Sunu ve Ödevler-
Buraya geçin: